Andrew Lass: MÍSTO ČASU II.

Andrew Lass, básník, esejista, fotograf, výtvarník a překladatel, se narodil v New Yorku, vyrostl v Praze a žije v Massachusetts (USA), kde působil mnoho let jako profesor antropologie na Mount Holyoke College. Členem pražské surrealistické skupiny byl od roku 1968 do roku 1973, kdy byl normalizačními úřady z Československa vyhoštěn. Ke skupinové aktivitě se opět vrací od roku 1990. Své texty píše jak v češtině, tak v angličtině. Kromě odborných prací publikoval v časopisech Analogon, Labyrint, Host, Vesmír aj. Samostatně vydal sbírky poezie Hra na slepou bábu / Mandala (1995), Žalozpěv Isodory Ducassové (2000), Hrdlořezy a zvukomalby (2012) a v roce 2016 sbírku poezie a kreseb Zdrobněliny. Výběr česky a anglicky psané poezie, včetně opraveného vydání Mandaly, vyšel ve sborníku k stejnojmenné výstavě Nemožnosti dialogu (Moravská zemská knihovna, Brno, 2017). Je také zastoupen v několika básnických antologiích. Rozhovor s básníkem Allenem Ginsbergem a povídka Julius byly publikovány v časopise Massachusetts Review (1998, 2003). Samostatné výstavy: Pražské anonce (Galerie Vyšehrad, 2002 a Knihovna FFMU, Brno, 2005), Na příkrém břehu snu (Vlastivědné muzeum v Olomouci a Moravská zemská knihovna, Brno, 2014), Rozjímání (Památník Terezín, 2014), Zdrobněliny (Galerie Emila Juliše v Černčicích u Loun, 2014), Nemožnosti dialogu (2017) aj. Současná výstava je koncipována v duchu knížky odborných esejů Místo času, která vyšla v roce 2014 při příležitosti udělení ceny VIZE 97.

Andrew Lass řekl o výstavě:

Všechny fotografické záběry jsou od jakživa pouze momentky! Minimální je rozdíl v délce expozice, mnohem větší rozdíl činí doba vyčkávání, někdy trpělivého fotografa (Josef Sudek si počkal na ten správný oka-mžik i třebas rok), jindy netrpělivého novináře – než se zmáčkne spoušť. Čas protíná místo a pohlcen mizí jak v zátiší, tak v akční fotografii. Namísto času, spočívá magická síla fotografie v její schopnosti zachytit právě místo času! Mé fotografie nejsou aranžované, jde vždy o rovnice o několika náhodných setkáních, mě a mého fotoaparátu na místě, kde se neúmyslně sešly věci a lidé, stopy plynutí jiné doby, ironické kompozice stesku i smíchu. Proto také uvádím jen jejich místo, bez názvu či vročení. V době, kdy skoro každý pobíhá a mačká svůj mobil v mylném domnění, že lépe uvidí, až se na momentky podívá znova ve svém nekonečném památníku, je třeba připomenout, že byla kdysi doba, kdy umět lépe vidět vyžadovalo učit se v klidu čumět. Smysl mých fotografií vězí v úmyslné komplexitě možných příběhů a zvláštních pocitů, které se Vám rozevřou jak vějíř, jako všednost sama, která se nám ztrácí v nedohlednu jen proto, že dnes zapomínáme, jaké to je jen tak trvat, vydržet chvíli stát.

Zde vystavené fotografie z let 1990 až 2018 jsou tištěné digitálně (Epson SC P800), většina byla focena (Olympus a Canon) a vyvolána klasickou metodou na film, novější na digitální fotoaparát (Fujifilm X-T1). Fotografie nikdy nejsou digitálně dál zpracovávané. Připadá mi, že dnes je třeba zachovat některé fotografické vady (expozice, špatná optika, rozostření, zrno, skvrny a škrábance a nechtěné osvětlení svitku), abychom si připomněli materiálnost fotografického řemesla a jeho úžasnou alchymii, dřív než zblbnem úplně v propadlišti   superzaostřené hyperreality.

 

 

Štěpánská 61|116 02 Praha 1|www.lucerna.cz|lucerna@lucerna.cz|tel.: +420 224 224 537